Oskar Korsár, född 1977 i Umeå, är en svensk konstnär bosatt och verksam i Berlin. Han utvecklade tidigt ett originellt bildspråk där motiven är lika effektfulla som de tekniska kvaliteterna är anslående och han har särskilt uppmärksammats för sina teckningar och skulpturer. Hans verk avbildar figurer med avlånga kroppar och andra varelser i suggestiva miljöer och kännetecknas av ett raffinerat gestaltande av motiv som ofta innehåller konsthistoriska, mytologiska eller filosofiska allusioner.
Korsárs originella konst framstår som ensam i sitt slag bland verksamma konstnärer av idag. I hans bilder bjuds vi in till en intagande och mytisk värld med magiska övertoner. De nya verk som ryms i Speglingar på Styx manifesterar den kraftfulla och poetiska bildsyn som likt utställningens titel återger det fascinerande uttryck som Korsár äger. De olika teknikerna vittnar om att han är en konstnär i besittning av betydande talanger och breda kunskaper, vilka i sin tur speglar de konstnärliga värden som Åmells stått för i generationer.
Efter avslutade studier på Konstfack 2001 engagerades Oskar Korsár återkommande som illustratör, bland annat av Dagens Nyheter och Bonniers Litterära Magasin. 2002 debuterade han i Stockholm på ALP galleri Peter Bergman och 2007 gjorde han sitt första internationella framträdande med en separatutställning på Yossi Milo Gallery i New York. 2011 flyttade han till Berlin, 2016 förärades han Åke Andrén Stiftelsens konstnärsstipendium och året därpå visades en återblickande utställning om hans konstnärskap på Fullersta gård i Huddinge. Korsárs senaste separata presentation var på Belmacz i London 2021.
Speglingar på Styx är Oskar Korsárs debut på Åmells och utgör på samma gång hans återinträde på den svenska konstscenen.
Diana, mörkpatinerad brons, 100 x 140 x 75 cm, signerad Oskar Korsár. Utförd 2023.
Oskar Korsárs skulpturer utstrålar en självklar tro på det egna handlaget och uttrycket. Diana är jaktens gudinna i den romerska mytologin. Hon är även beskyddare av landsbygden och naturen, de vilda djuren, förlossningar, natten och månen. I den grekiska mytvärlden motsvaras hon av Artemis. I denna skulpturgrupp styrker hon sin identitet med sina betecknande attribut: pilbåge, hund, hjort. Men där upphör likheterna med den antika avbildningstraditionen, där hon oftast ses storma fram i jakt med klänningen fladdrande i vinden. Korsár förmedlar en annan bild, ja, en alldeles ny bild. Med öm blick har han framställt den olympiska gudinnan likt en tonåring i jeans och t-shirt och förser henne med ett drömmande uttryck, alltmedan hennes följeslagare på typiskt djurvis fäster sin uppmärksamhet vid annat. Hjorten stirrar, hunden spårar. Stämningsläget är lugnt men samtidigt, eller kanske just därför, framträder ensemblen som både kraftfull och känslig.
Älvdans, vaxkrita och sprejfärg på papper,
75 x 107 cm, signerad Oskar Korsár. Utförd 2023.
Ett mytiskt tema av nordisk karaktär betecknar Älvdans, där fyra kvinnor med giftgröna ögon är inbegripna i en ringdans av hänryckande koreografi. Korsárs förmåga att med sprejfärg få fram månljusets fluorescerande sken och skimrande effekt lämnar inget övrigt att önska. Man uppfattar det omgivande landskapet som romantiskt, men det är i själva verket ett slags syntetisk skräckromantik snarare än en innerlig sådan, som ju är fallet med exempelvis August Malmströms eller Nils Blommérs skymningsromantiska förlagor med älvdansmotiv på Nationalmuseum.
Dansaren som balanserar världen, mörkpatinerad brons, 162 x 70 x 80 cm, signerad Oskar Korsár. Utförd 2023.
Med hjälp av sina pinnar balanserar den unga kvinnan ett cirkelformat objekt. Lemmarna är både utdragna och överdimensionerade. Uttrycket präglas av en enigmatisk lekfullhet av insiktsfull karaktär. Den ålderdomliga leken att slå på hjul återfinns redan under antiken som motiv på exempelvis grekiska rödfiguriga attiska vaser. Den vackra, evigt unge Ganymedes kunde avbildas i färd med just detta som ett attribut för sin ungdom. Kanhända är ringen en symbol för balansen mellan ungdom och vuxenhet, eller som ett ekvilibristiskt illusionsnummer som håller världen skenbart upprätt och snurrande genom människoåldrarna. Om klänningen smiter ett skärp åt vid midjan. Vid första anblick tycks kvinnan vän och blyg, men den kniv som är instucken i bältet väcker frågor. Är pinnarna och kniven verktygen hon har tilldelats att balansera världsalltet med?
Sirens, vaxkrita på papper, 148 x 138 cm,
signerad O.K. Utförd 2023.
Sirener (från grekiskans Σειρήν ’seirēʹn’) är ett väsen i grekisk mytologi, ofta beskrivna som två eller tre systrar med kvinnohuvud och fågelkropp. Med sin sång lockade de sjöfarande till sig för att sedan döda dem. Sitt första framträdande gjorde de i Homeros Odysséen, tolfte sången, där det berättas om hur Odysseus undkom sirenernas olycksdigra sång genom att täppa till kamraternas öron med vax och låta binda sig vid fartygets mast. Den dramatiska scenen blev en trop i den antika världen och finns avbildad på keramik från klassisk tid. I Sirens möter man dessa väsen inte med fågelkroppar, utan som helt vanliga klippbadande kvinnor. Den ena vilar bekvämt på ett badlakan med armen bakom huvudet, den andra torkar sig stående och den tredje sitter på en avsats, vänd från betraktaren, till synes i djup kontemplation. På sitt karaktäristiskt träffande sätt utmanar Oskar Korsár den gängse bilden av sirenerna. Han presenterar en ny bildidé, sammansatt av ett dialogiskt närmande till mytologin och en variation över temat toilette du matin och anknyter så med högst skarpsinniga stilmedel till konsthistorien.